In de wereld van koffie draait het niet alleen om de smaak en aroma, maar ook om iets wat we de “body” noemen. Maar wat betekent dit eigenlijk? En waarom is het belangrijk voor jouw dagelijkse kopje koffie? Laten we deze term eens nader bekijken.
De body van koffie verwijst naar de textuur en het mondgevoelen die je ervaart wanneer je een slokje neemt. Het is alsof je een deken van koffie om je tong wikkelt. Het kan variëren van mager tot vol van smaak.
Onderaan dit artikel leg ik uit hoe ik soorten melk gebruik om het “mondgevoel” body van jouw koffie te herkennen.
Hoe wordt de Body van jouw koffie beïnvloed?
- Koffiebonen en Branding:
– De oorsprong en de soort bonen spelen een grote rol in de body. Bijvoorbeeld, bonen uit Ethiopië hebben vaak een lichtere body, terwijl bonen uit Brazilië neigen naar een vollere body.
– De branding van de bonen kan ook invloed hebben. Donkerder gebrande bonen hebben over het algemeen een vollere body dan lichtere branding.
- Maalgraad:
– De maalgraad van de koffie heeft invloed op de body. Een fijnere maling kan een rijkere body produceren, terwijl een grovere maling meestal leidt tot een lichtere body.
- Bereidingsmethode:
– Verschillende bereidingsmethoden kunnen resulteren in verschillende body’s. Bijvoorbeeld, een volautomaat produceert over het algemeen een rijkere body dan een filterkoffiezetapparaat.
Hoe kan de smaak van melk je helpen bij het herkennen van het mondgevoel (de Body):
Neem de 3 soorten meest bekend melk; volle, halfvolle en magere melk.
De romigheid van een magere melk geeft een ander gevoel bij het drinken, dan dat je een volle melk drinkt. Een volle melk drinken geeft een vollere/romigere smaak dan dat je een magere melk drink. Zo herken je ook de body van koffie. De ene voelt wat zwaar/romig is de mond. (volle body) terwijl de ander wat meer als een magere melk voelt ( lichte of magere body)
Bij de icoontje van de koffie in mijn webwinkel, zie je ook de 3 soorten melk staan om hiermee de body te beschrijven,